Contingut de la pàgina
Tal com descriu el marc normatiu vigent, el projecte educatiu de centre (PEC) és l’instrument fonamental de funcionament dels centres educatius, ja que concreta i defineix els límits de l’autonomia del centre i inclou, juntament amb el projecte de direcció, els indicadors de progrés que permeten avaluar tots els actors de la vida del centre.
Així el PEC esdevé la màxima expressió de l’autonomia dels centres educatius, recull la identitat del centre, n’explicita els objectius, n’orienta l’activitat i hi dóna sentit amb la finalitat que els alumnes assoleixin les competències bàsiques i el màxim aprofitament educatiu, d’acord amb el marc proporcionat pel Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius, que situa la presa de decisions en l’àmbit del centre per enfortir la institució escolar i el lideratge educatiu.
És un document que té per finalitat garantir que la intervenció pedagògica sigui coherent, després d’una anàlisi de la pròpia realitat i del context socioeconòmic i cultural on el centre desenvolupa la seva acció formativa, i també que sigui assumida pel conjunt de la comunitat escolar del centre.
En aquest Projecte Educatiu s’hi especifiquen les finalitats i opcions educatives bàsiques que es pretenen per al conjunt de l’alumnat, tenint en compte la diversitat de condicions personals, necessitats i interessos.
El PEC vol ser una proposta integral que permeti millorar la gestió i funcionament de la nostra escola d’una manera coherent i amb el consens de tota la comunitat educativa, que impulsi la col·laboració entre els diversos sectors de la comunitat educativa i la relació del centre amb l’entorn social.
El PEC ha de ser el punt de referència constant, ja que ha de permetre la concreció del desplegament curricular i la constant adaptació a la normativa vigent de les Normes de Funcionament i Organització del Centre (NOFC).
Aquest document és el resultat de la proposta de la direcció del centre que posteriorment ha estat revisat pel claustre de professors i ha obtingut el consens i el compromís de fer del PEC una eina imprescindible per exercir l’autonomia de centre i per marcar objectius de millora cada curs.
Aquest projecte educatiu de centre complementa la normativa general de les Escoles Oficials d’Idiomes del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i les lleis jeràrquicament superiors.
L’Escola Oficial d’Idiomes Barcelona-Guinardó forma part de la xarxa d’escoles oficials d’idiomes, una institució única en el context europeu, que ofereix la possibilitat de rebre formació en idiomes al llarg de tota la vida i a diferents nivells segons les necessitats dels ciutadans.
Les escoles oficials d’idiomes depenen del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i gestionen les certificacions acadèmiques corresponents a aquests ensenyaments especialitzats. Aquestes certificacions són reconegudes a tot l’Estat Espanyol, són les úniques oficials, i es poden obtenir tant en convocatòria oficial com en convocatòria lliure.
L’EOI Barcelona-Guinardó va començar la seva trajectòria l’1 de setembre de l’any 2011 al districte d’Horta-Guinardó de Barcelona i forma part d’un complex educatiu en un recinte compartit amb l’IES Joan Brossa i el centre de formació de persones adultes, el CFPA Guinardó, centre amb el qual l’EOI Barcelona-Guinardó comparteix edifici, situat al carrer Mare de Déu de Montserrat 78.
L’oferta formativa del centre té caràcter d’ensenyament de règim especial, postobligatori i va dirigida a ciutadans majors de 16 anys o de 14, si no és l’idioma que estudien a l’ESO com a primera llengua estrangera. A l’escola s’hi imparteixen les següents llengües i nivells, en modalitat de cursos extensius:
Durant el curs i com a complement a les classes dels cursos ordinaris, s’ofereixen:
L’EOI Barcelona-Guinardó complementa la seva oferta educativa amb cursos especials adaptats a les necessitats de determinats col·lectius:
L’EOI Barcelona-Guinardó defineix el seu caràcter propi en el marc dels principis rectors del sistema educatiu establerts a l’article 2 de la LEC 12/2009:
1. El sistema educatiu, en el marc dels valors definits per la Constitució i per l’Estatut, es regeix pels principis generals següents:
2. El sistema educatiu es regeix pels principis específics següents:
3. El sistema educatiu es regeix pels principis organitzatius següents:
A l’EOI Barcelona-Guinardó ens plantegem assolir els següents objectius partint dels principis d’equitat i excel·lència, coeducació, convivència i inclusió:
Els criteris per a la concreció del currículum queden recollits en les programacions de caràcter competencial per a cadascun dels nivells en cadascuna de les llengües que s’imparteixen. Aquestes programacions es revisen anualment pels departaments i estan publicades al web de l’escola. A més, a l’inici de cada curs escolar es lliura a l’alumnat un “Full d’inici de curs” on s’exposen els aspectes més rellevants relatius a les programacions i a l’avaluació.
L’EOI Barcelona-Guinardó parteix de l’enfocament comunicatiu i competencial d’aprenentatge/ensenyament de llengües estrangeres que comparteix els principis i conceptes del Marc europeu comú de referència per a les llengües (MECR) que contempla i recull el currículum de les escoles oficial d’idiomes. En destaquem els següents punts:
La confecció dels grups es fa en el nostre centre en funció de les circumstàncies de matrícula. L’heterogeneïtat de l’alumnat (edat, sexe, ocupació, interessos, etc) de cadascun dels grups classe que s’acaben formant és un dels trets característics de la nostra escola, que suposa sempre un repte pedagògic estimulant per als docents.
L’EOI Barcelona-Guinardó és un centre que ofereix cursos de tarda/vespre. Els diferents cursos ordinaris s’imparteixen en horari altern, dilluns i dimecres o dimarts i dijous; les classes tenen una durada de dues hores i quart i s’ofereixen en dues franges horàries: 16:00-18:15 o 18:30-20:45. Les franges horàries i la distribució setmanal en què es concreta l’oferta, s’estableix segons els recursos humans dels quals disposa cada departament.
Els espais s’organitzen de manera flexible i es redistribueixen sempre que ho requereixin les necessitats especials de l’alumnat.
El sistema d’avaluació de l’EOI Barcelona-Guinardó es basa en la normativa del Departament d’Ensenyament.
Els cursos d’A1, A2 i B2.1 segueixen el sistema d’avaluació contínua. Al llarg del curs es fomentarà l’intercanvi d’informació sobre el procés d’aprenentatge i ensenyament entre el professorat i l’alumnat mitjançant el Pla d’Acció Tutorial (PAT) del centre.
Per als cursos de B1, B2 i C1 es segueix igualment el sistema d’avaluació contínua, per tal de fer un seguiment del procés i progrés de l’aprenentatge de l’alumnat. Els alumnes han de superar una prova de certificació única a final del curs.
L’EOI Barcelona-Guinardó es defineix com a escola inclusiva d’acord amb la normativa vigent del Departament d’Educació en el Decret 150/2017 de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
Pel que fa al tractament a l’aula de persones amb una discapacitat acreditada, l’equip directiu acorda i determina amb la persona implicada les actuacions que cal dur a terme, que s’acaben de consensuar amb cada docent.
Un dels objectius prioritaris de l’EOI Barcelona-Guinardó és fomentar el desenvolupament professional del professorat. En aquest sentit, s’organitzen formacions internes de centre a cada curs escolar, en les quals s’aprofundeix en aspectes clau de la professió de docent de llengües estrangeres en el marc d’una metodologia competencial. En aquestes formacions es prioritza el debat pedagògic entre l’equip docent a partir de l’observació, l’acostament als sabers teòrics i la reflexió sobre la pròpia pràctica amb l’objectiu d’esdevenir comunitat professional d’aprenentatge.
L’EOI Barcelona-Guinardó és, a més a més, des del curs 2020-2021 centre formador que acull estudiants en pràctiques dels màsters de professorat d’anglès, francès i alemany de diferents universitats. La formació tant inicial com continuada, interna i externa del professorat de llengües estrangeres, juntament amb la interacció de docents experts i novells pretenen ser aspectes importants de manera que tant l’alumnat com el professorat puguin gaudir d’experiències d’aprenentatge enriquidores en l’àmbit de les llengües estrangeres.
L’equip directiu de l’EOI Barcelona-Guinardó està format per la directora, la cap d’estudis i la secretària. El centre compta també amb els següents òrgans de coordinació: caps de departament d’alemany, anglès i francès, cap adjunt d’anglès, coordinació digital, coordinació de riscos laborals, coordinació de llengua, interculturalitat i cohesió social i coordinació de cursos especials i d’estiu. Els criteris de selecció dels càrrecs de coordinació queden recollits a les NOFC del centre.
La implicació de tots els membres de la comunitat educativa és un dels pilars sobre els quals es sustenta el funcionament de l’EOI Barcelona-Guinardó. El claustre del professorat i el consell escolar com a òrgans col·legiats de participació en el govern dels centres tenen un paper cabdal en la presa de decisions.
Es designen tanmateix dos delegats de classe per grup anualment, que es reuneixen amb l’equip directiu un mínim de dos cops l’any. L’objectiu d’aquestes trobades és d’una banda mantenir-los informats de qüestions que seran del seu interès i, d’altra banda, obrir vies directes de comunicació entre l’alumnat i l’equip directiu del centre per tal d’afavorir la seva participació i la implementació d’iniciatives provinents de l’alumnat.
Aquest diàleg permanent que s’estableix entre els membres de la comunitat educativa inclou també els membres del PAS, amb qui es compta de forma activa per a qüestions relacionades amb l’organització del centre.
Més enllà de les activitats de cohesió grupal que duen a terme els professors amb els seus corresponents grups classe, l’escola realitza activitats de centre destinades a promoure el coneixement i la convivència dels alumnes de diferents llengües i nivells. A tal fi s’organitza anualment una festa de Nadal, activitats de Sant Jordi i una festa de final de curs. Addicionalment, l’escola organitza esdeveniments fora de l’horari lectiu amb propostes culturals diverses i oberts a tot l’alumnat.
L’equip directiu del centre serà el responsable de l’elaboració dels documents de gestió de centre segons la legislació vigent. Les NOFC van ser aprovades pel consell escolar durant el segon trimestre del curs 2021-2022. L’elaboració del PEC s’ha dut a terme durant el curs 2022-2023.
Aquesta documentació, alineada amb el Projecte de Direcció, s’anirà actualitzant de forma regular i en funció de les necessitats que vagin sorgint segons evolució natural del centre.
Consulteu aquí el Projecte lingüístic de l’EOI Barcelona-Guinardó
Consulteu l’apartat 4 de les Normes d’organització i funcionament de centre
La integració de la competència digital en els processos d’aprenentatge/ensenyament de llengües estrangeres és un dels trets identitaris de l’EOI Barcelona-Guinardó.
Els àmbits de treball digital a la nostra escola són:
Tota la comunitat educativa està involucrada en aquest procés i els objectius són:
Des del curs 2017-2018 tot el procés de matrícula de l’alumnat nou admès es fa telemàticament. Tota la informació sobre aquest procés es publica a la pàgina web de l’escola com a portal institucional del nostre centre, on es pot trobar l’accés a tota la informació que l’alumnat de l’EOI Barcelona-Guinardó necessita. Els comptes del centre a les xarxes socials complementen la informació oficial del web i ajuden a donar visibilitat al dia a dia del centre.
L’ús dels EVA amb l’alumnat afavoreix l’aprenentatge per part de l’alumnat amb dificultats per seguir les classes amb regularitat, per aquells que falten a classe per raons justificades o per a aquells que demanen poder fer treball addicional. També proporciona un mitjà de comunicació i col·laboració entre tots els membres del grup; alumnat i professorat.
(PENDENT: Pla d’estratègia digital de centre, curs 2023-2024)
El Consell Escolar és l’òrgan responsable de l’avaluació, del compliment dels objectius proposats al PEC. Cada any, en elaborar la memòria anual, l’equip directiu, revisarà el nivell d’assoliment dels objectius formulats, i també les propostes de millora o canvi en la línia de l’assoliment d’aquests objectius prenent com a eina d’avaluació els indicadors de progrés.
El PEC ha de ser revisat preceptivament regularment i podrà ser actualitzat per tal que esdevingui una eina dinàmica i serveixi de guia per al desenvolupament de les tasques que són pròpies de tots els membres de la comunitat educativa.
Per a la rectificació o renovació de part o de la totalitat del PEC, caldrà que el Consell escolar iniciï el procés d’esmena o renovació per:
L’avaluació del projecte educatiu es fonamenta en els indicadors de progrés que proporcionen informació rellevant i ajuda en la presa de decisions de context, de recursos, de processos i de resultats.
Definim els següents indicadors de progrés per als objectius que pretenem assolir:
Objectiu | Com n’avaluarem el progrés? |
1. Fomentar l’aprenentatge de llengües estrangeres al llarg de la vida | Indicador de continuïtat al SIC (sistema d’indicadors de centre) |
2. Formar parlants i aprenents plurilingües i pluriculturals | Qüestionari a l’alumnat al final de curs: valoració d’activitats d’aprenentatge basada en la comparació entre llengües |
3. Impulsar l’aprenentatge de segones llengües estrangeres, com ara l’alemany i el francès. | Evolució de la matrícula dels cursos ordinaris d’alemany i francès. Evolució de la matrícula de cursos especials de llengües diferents de l’anglès. |
4. Desenvolupar la competència digital en el nostre alumnat | Qüestionari a l’alumnat al final de curs: grau d’assoliment de la competència digital |
5. Capacitar al nostre alumnat perquè esdevinguin aprenents reflexius i autònoms | Qüestionari a l’alumnat al final de curs: grau d’assoliment de la competència reflexiva Valoració del professorat en la memòria anual d’accions d’aula destinades a desenvolupar la reflexió sobre la llengua. Qüestionari a l’alumnat amb valoració del grau d’assoliment de la competència aprendre a aprendre |
6. Promoure la cohesió social entre els ciutadans a través de l’aprenentatge de llengües estrangeres i l’apropament a altres cultures | Qüestionari de satisfacció sobre activitats culturals per llengües i d’escola. |
7. Promoure en l’equip docent el debat pedagògic i metodològic amb l’objectiu de fomentar una formació continuada que contribueixi al desenvolupament professional docent independentment del grau d’expertesa de cadascú. | Qüestionari de satisfacció de l’equip docent amb les formacions internes Descripció i anàlisi interpretativa de les activitats a la memòria anual |
Versió | Data | Descripció de la modificació |
---|---|---|
1 | febrer 2023 | Elaboració del document i acceptació del claustre |
2 | 24 de febrer de 2023 | Aprovació pel consell escolar |
Aquest projecte educatiu de l’EOI Barcelona-Guinardó es comparteix amb el claustre i s’aprova pel consell escolar el 24 de febrer de 2023. Se’n fa difusió entre l’alumnat i es publica a la pàgina web del centre a disposició de qualsevol ciutadà que el vulgui conèixer.